Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

måndag, januari 09, 2012

Evigt lycklig?!

Om det fanns ett piller jag kunde ta som skulle ge mig evig lycka så skulle jag svälja det med glädje. Det finns inte! Men det finns böcker som "lovar" att de lär ut hemligheten om hur man blir lycklig. Många böcker!

Jag har köpt och läst flera av dem. Där finns ofta många kloka, tänkvärda ord och meningar. Men den totala och eviga lyckan har hittills uteblivit.

Någon skrev någonstans att man inte ska läsa böcker som har ordet "lycka" i titeln eller baksidestexten. Det kanske ligger något i det.

Jag rekommenderar varmt att du läser GP på söndagar. Där svarar två psykologer på läsarnas frågor. I söndags handlade det om känslor och negativa tankar. "Självhjälpslitteraturen bär en föreställning om ett konfliktfritt inre där negativa tankar och känslor är felaktiga och onödiga samt att man kan nå ett tillstånd av lugn, trygg, positiv styrka där det är möjligt att utplåna och bli av med känslor av oro."

Inte helt förvånande menar psykologerna att målet inte är att bli av med negativa känslor och tankar utan att lära sig att hantera dem. Hur gör man det?

Läser man mellan raderna så pratar de om att träna mindfulness.
Det är ingen snabb mirakelmetod.
Men det är ett förhållningssätt som funkar och som gör det lättare att klara av den ibland knepiga uppgiften vi alla har: att leva våra liv.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar