Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

tisdag, september 17, 2013

Konsten att fördriva tid

Utsikt från Burö till Hyppeln
Att åka färjan från Burö till Rörö kan vara lite som en bal på slottet
"trist och tråkigt - eller alldeles underbart"
som Askungen säger.
 
Det beror på.

Måsar och trutar av alla de slag finns det gott om.
Ibland får man vänta länge på färjan.
Har man otur kan det handla om 1-1,5 timme. 
Vad göra?
Sitta i bilen och tjura?
Eller hitta på något vettigt?
Varför inte gå ut och se vad man hittar i naturen.

Mjölkört
 Är det fint väder kan man få sig en härlig promenad på Burö.
Ofta får man sällskap av någon sjöfågel.
Och så kan man passa på att studera växter.
Vass och strandråg kan man alltid njuta av.
Oavsett om det är sommar eller vinter.
Här hittade jag mjölkört som blommade.
 
Utsikt från färjan rakt väster ut.
 
Tjoho! Nu kom färjan.
Då måste man hoppa in i bilen och vara beredd.
Man vill ju inte gärna missa den.
 
Denna dag låg havet platt och stilla.
Det passar mig perfekt.
Om det blåser västliga friska vindar så gungar det. Mycket!
 
Sjöfåglar med Hyppeln i bakgrunden
Vi närmar oss Hyppeln.
Här har ett gäng sjöfåglar samlats på ett litet skär.
Har de möte?

Ser du hägern?
Om man spanar utmed kobbar och skär kan få syn på en hel del.
Här står en häger i vattnet för att fånga fisk.
Undrar hur det gick?

Nu ser vi Rörö i bakgrunden
Några bilar körde av på Hyppeln.
Men inte jag. För jag ska till Rörö.
Färjan får göra en sväng för detta "sjömärke" ska vara på babords sida.
(En gång för några år sedan "glömdes" detta bort
och färjan gick på grund. Tur att jag inte var med då.)


En storskarv som spanar.
 Man kan förstås sitta på färjan och läsa tidningen eller så.
Men då missar man en massa saker i naturen.
Till exempel denna storskarv som sitter på en ö och spanar.
Efter vad? Mat? Kompisar? Hmmm....


Perfekt utsikt för fåglarna här.
Jag går över till andra sidan av färjan.
Vad kan man hitta här?
En liten kobbe med ett "sjömärke" och en lampa som tydligen är perfekt utsiktsplats för fåglarna. Så smarta de är.
 

Nu ska färjan strax lägga till på Rörö.
Då måste man sitta i bilen och vara beredd.
Det vet jag.
Men jag ska bara...
 
...ta ett kort på fåglarna som radat upp sig på kobben intill färjelägret.
Det blev ingen närbild. De är för långt borta.
Men de ser ut att ha det bra.
Vilsamt på något sätt.
Fåglarna ser ut att ägna sig åt konsten att "bara vara".
 
Själv måste jag nu släppa kameran och istället ägna mig åt konsten att köra av bilen från färjan. 
 
Som sagt - en färjetur kan vara ointressant och trist.
 
Eller givande och intressant.
 
Att åka färja innebär tid som ska fördrivas på något sätt.
Så här brukar jag göra.
Hur gör du?
 
Glada hälsningar
/Lena
 
 



4 kommentarer:

  1. Väldigt ofta som du! Det är rätt vilsamt ibland med färjan, trots väntan. Ställtid kallas det visst......Det är inte så dumt. Fast ibland vill man hem FORT! Men det är tur att det finns hur mycket som helst att titta på. Fint inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Marie-Anne. Ibland vill man bara fram så fort som möjligt. Men visst är det härligt för oss att färjeturen bjuder på så mycket vackert och intressant. :)

      Radera
  2. Jag njuter lika mycket av färjeturen som du Lena om vädret är bra. Annars sitter jag i bilen och stickar/virkar/pysslar eller läser. Tack för att du delade med dig av din fina resa. Vi hörs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du är en sann livsnjutare Anne! Och visst är det väderberoende i högsta grad. I storm och regn är färjeturen inte särskilt njutbar :( (Åtminstone inte om man som jag tror att den ska välta.)

      Radera