Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

lördag, februari 18, 2012

Välj dina tankar!

Hur bär man sig åt för att bli av med negativa tankar
och ge plats för alla de positiva och energigivande?

Tänk dig att dina negativa, nedvärderande, dömande
tankar är som ett retfullt syskon!

Vi tar det från början!
På bilden ser du mina två barn. Goa vänner!
Men det har inte alltid varit så!

En period bråkade de nästan hela tiden!
Det började oftast med att storasyster sa något som retade upp lillebror.
Han tända på alla cylindrar på en gång! Därför var det han som gjorde något dumt som vi föräldrar blev arga på. (Någon som känner igen situationen?)
Mycket orättvist såklart! Vad göra?
Jag testade det mesta och försökte vara en pedagogisk och klok mamma.
Det fungerade sådär!

När lillebror blivit något äldre pratade jag med honom vid ett tillfälle. Jag tipsade honom om att han helt enkelt skulle strunta i retfulla saker som storasyster sa. "Låtsas att du inte hör!".

Detta fungerade!
Hur kul är det att reta någon som inte bryr sig?
Och hur uppretad blir man om man inte lyssnar? 

PRECIS så fungerar det med tankar!

Om du ger dem uppmärksamhet, försöker förbjuda och mota bort dem så har de en förmåga att växa. (Tänk på hur kul det är för ett syskon att reta någon som reagerar starkt.)

Om du bara noterar att de finns men sedan låter dem vara, inte bryr dig, släpper dem så kommer de negativa och nedvärderande tankarna att "krympa".

Det funkar! Jag lovar!

(Det är bl.a. detta man tränar i mindfulness)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar