Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

onsdag, februari 15, 2012

Fett på mackan?!

Pajkastning är resursslöseri tycker jag. Oavsett vad det handlar om. Nu är fettdebatten igång igen.
Experterna slänger (utvalda) vetenskapliga bevis på varandra. Med förhoppning om att motståndaren ska falla och aldrig mer resa sig upp.

Martin Brunnberg (näringsfysiolog) var min lärare på kursen jag gick för att bli diplomerad kostrådgivare. Han har skrivit ett balanserat och något mer neutralt inlägg till det senaste fettbråket. Läs gärna hans blogg här:
http://dew.fitness-magazine.com/blogg/martin/om/

Mitt bidrag till debatten blir följande:

Skippa fettet på smörgåsen!

De gånger du ändå vill ha något fett att bre på mackan så rekommenderar jag riktigt (gärna ekologiskt) smör.
(Du hör ju själv på namnet "smör-gås" att det ska vara SMÖR på.
Fast bre det inte på en gås!)

Fett ska vi äta!
Men det ska vara av hög kvalitet (som kroppen kan ta till sig)
och i lagom mängd.

Exempel på bra smörgåspålägg:
Grönsaker! De är saftiga! Fett-klister blir därmed helt onödigt!
Salladsblad eller gurkskivor (kan hyvlas med osthyveln) kan du lägga underst.
Fyll på med makrill (makrillfilé i tomatsås på burk) och lägg en skiva ost över.
Eller lägg på lite lax som blivit över från en middag. Supergott!
Eller mosad avocado.
Då får du i dig fetter som är nyttiga på riktigt!

För många år sedan var jag på ett föredrag där en man kallade magarin för "onödigt fettklister" och tyckte att vi skulle skippa det. "Aldrig i livet" tänkte jag. Men sedan flera år har vi slutat köpa hem smörgås-fett.
Jag lovar - det är INGEN i familjen som nu saknar det.

Pröva själv!
Testa under en vecka och utvärdera sedan vad du själv tycker om det.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar