Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

lördag, mars 17, 2012

Positiv stress?!


Jag tror att fåglar är ganska bra på att hantera stress.
Antagligen gäller det djur överhuvudtaget.
Rödhaken och pilfinkarna här ovan måste kunna hantera det faktum att de ständigt riskerar att ätas upp. Snacka om stressfaktor! De måste ständigt vara på sin vakt.

Men å andra sidan har de ingen komplicerad hjärna som förser dem med tankar i tid och otid. Tankar som kan orsaka känslor av oro, ånger, bitterhet, rädsla ...

Vår mänskliga hjärna är ett litet mirakel i sig.
Det kommer så mycket fantasktiskt och gott från den.
Vi kan tänka framåt och bakåt.
Vi kan vara medvetet närvarande.
Vi kan analysera och jämföra.
Problemet är att vår hjärna inte alltid tar semester när den borde.

Långvarig stress är inte bra för vår hälsa. Jag tror inte det råder någon tvekan om det. Men om stressen är positiv så mår vi bara bra av den, menar vissa.

Jag tror att detta beror på....

Det finns många som "går in i väggen" i expressfart bara för att de har "haft så roligt". Det är det som är baksidan av den positiva stressen. Man märker inte hur dåligt man börjar må, för man har så kul och det man gör är så utvecklande och stimulerande.

Någon som känner igen sig?

Man mår bra av att göra saker som man tycker om att göra!
Positiv stress i lagom dos är bra för hälsan, tror jag.
Det viktiga är återhämtning!
Att man lyssnar på kroppen och varvar ned emellanåt.

Träning i mindfulness innebär bl.a. att man lär sig lyssna på sig själv.
Man får balans i livet mellan "görandet" och "varandet".

Positiv stress i kombination med att "bara vara" 
det tror jag är bra för hälsan!

Önskar er alla en fin helg!

2 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med dig! Önskar dig också en fin helg! Kram, Tina

    SvaraRadera
  2. Kloka ord, trevlig helg!

    SvaraRadera