Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

torsdag, mars 15, 2012

Diet-djungel!


Håller du med om att alla diet-råd som väller över oss ibland skapar förvirring?!

Alla pratar om "sin" diet som om det vore världens frälsning.
De som tycker annorlunda är "fiender".

Jag läser ofta artiklar och debatter om kost. Efter att jag utbildat mig till kostrådgivare hösten 2010 hos Pauluns Näringscenter och fått djupare kunskap om kost så tänker jag allt som oftast följande:

Men hallå! Vad håller de på med????

Förespråkare för olika dieter fokuserar gärna på det som skiljer den egna dieten från andras. Och så handlar hela debatten om hur FEL de andra har och hur RÄTT man själv har.
Sedan är "pajkastningen" igång!

LCHF är väl den diet som debatteras allra mest just nu. Antingen är man för eller så är man emot. Idag läste jag en mycket ambitiös och intressant hemsida om kost. En av grundarna skrev att han själv äter "en liberal form av lågkolhydratkost (LCHF)" http://www.kostdemokrati.se/om-oss/ 

Jag tror att förvirringen kring dieter ofta uppstår när man ex. talar om LCHF (som är en ganska extrem kost om man följer den till punkt och pricka) men egentligen menar en kost som är LCHF-lik (ex. Isodieten, LCHQ).

Med andra ord, om vi fördjupar oss i vad var och en som talar så varmt om sin kost egentligen MENAR så kanske slutsatsen blir att de flesta "kostexperter" tycker ganska lika.

Ät mer grönt!
Ät mindre av "konstgjord" mat
(billig mat som kryllar av tillsatser, hel- och halvfabrikat...).
Ät gärna kallpressad oliv- och rapsolja.
Ät lagom mycket!, Lagom ofta!
Variera!
Minska allt du kan på socker och andra snabba kolhydrater
(ex. godis, kakor, bullar, läsk...) 

Och så vill jag tillägga en sak (i egenskap av Mindfulnessinstruktör):

Ät alltid i medveten närvaro!
Njut av din mat och upplev den med alla dina sinnen!

Ge dig själv TID till din måltid!


2 kommentarer:

  1. Alltid kloka ord Lena. Jag har dig som min egen Guru. Kram

    SvaraRadera
  2. Annika Lidhammar15 mars 2012 kl. 03:46

    Tack för sunt inslag och för en underbar bild muuuuums! Det verkar ibland råda krigsstämning "out there", LCHF-dieten togs ju tom upp i "Debatt" för ett par veckor sedan och det osade riktigt hett i studion emellanåt... Tror dessvärre att många lider av okunskap (det händer ju en annan titt som tätt haha) men jag vet personer som har levt på extrem LCHF i år med alldeles för mycket köttintag och ersätter mineraler och vitaminer med kosttillskott. Hur ser det ut för den personen över tid? Om 10, 20 eller 30 år? Ateroskleros (åderförfettning)? Störning i immunsystemet? Hjärt- och kärlproblematik? Vad jag förstår så har socialstyrelsen godkänt dieten i samband med behandling av diabetes typ-2 patienter (viktreducering) men betonar brister i underlagen bl a avsaknad av långtidsresultat och man rekommenderar noggrann uppföljning av patienten.

    SvaraRadera