Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

fredag, februari 24, 2012

Choklad!

Igår var jag på modevisning på Polhemsgymnasiet
som ordnats av Amanda Cullberg.
Full fart och trevlig stämning!

Stadmissionen stod för kläderna som  visades och hade med information om deras verksamhet. Jag var där och spred förhoppningsvis lite intresse för kost och mindfulness. Bredvid mig stod en representant för choklad! Och det var inte vilken choklad som helst.

Equale!
KRAV och Fairtrade!
Inga tillsatser!

Kan det bli bättre?

Jag har rekommenderat denna choklad förr. Både i min blogg och i mitt häfte "Smart Mat". Och det beror inte på att jag har blivit mutad på något vis. Det beror helt enkelt på att detta är bra choklad med hög kvalitet.
Dessutom är den god!

Lite "muta" fick jag dock i går - i efterhand. En chokladkaka! Mums!

Om nu någon mot förmodan tycker att kvalitetschoklad som är KRAV och Fairtrade-märkt är onödigt dyr så fundera en stund över följande:

1. Tillsatser i choklad gör att inte ens den mörka varianten är särskilt nyttig. Mörk choklad av hög kvalitet (helst 70% kakao eller mer) är en investering i din hälsa. (Åtminstone om alternativet är godis/snacks/billig choklad...). Däremot ersätter INTE mörk choklad livsmedel som grönsaker, frukt och bär. Du behöver äta allt det också!

2.  När du handlar ekologiskt och rättvisemärkt så investerar du samtidigt i allas vår framtid. Du tar ställning! Vi konsumenter har all makt i våra händer. Producenterna tillverkar det vi köper! Slutar vi handla "dåliga" produkter så kommer de inte att produceras längre.

Visste du detta om Fairtrade?
  • När du handlar en vara som är märkt med Fairtrade så innebär det att en del av pengarna går till investeringar i lokalsamhälle (ex. hälsovård, utbildning, mikrokrediter). 
  • Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor.
  • Barnarbete och diskriminering motverkas.

Jag tycker det är ok att lägga lite pengar på att välja varor som är ekologiska och rättvisemärkta.
Jag jämför det med att skänka pengar till välgörande ändamål.
Jag ser det som en investering i framtiden.

Läs mer:
Fairtrade
Eguale choklad - Sackeus

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar