Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

tisdag, februari 28, 2012

Tacka vet jag RESTER!

Finns det käk?
Jag är vrålhungrig!!!

Det är inte lätt att planera maten! I vår familj varierar antalet matgäster stort från dag till dag. Periodvis bor jag helt själv. Oftast är vi två. Rätt vad det är kommer de (nästan) utflugna barnen hem. Kanske med en kompis som ska sova över.

I ärlighetens namn älskar jag inte att stå vid grytorna hela dagen. Ibland är det roligt att lägga ned mycket energi och tid på mat. Men ofta, till vardags, är det skönt om maten kan fixas utan alltför stor tidsåtgång.

Oavsett om jag är ensam hemma eller om huset är fullt så blir jag så tacksam när jag öppnar kylskåpsdörren och ser att där finns RESTER. Dessa rester kan användas som grund. Och så fyller man på med annan mat, beroende på hur hungrig man är och hur många som ska äta.

Dagens mattips blir alltså:
Laga alltid lite extra mat!

Kycklingfiléer tillagar man med fördel i ugn. Superenkelt! De håller några dagar i kylskåpet. Du kan skiva dem tunt och ha som smörgåspålägg med lite grönsaker. Du kan lägga dem i en omelett så blir den matig och god. Du kan servera kycklingen till bönor (varma eller kalla) och en sallad.
Endast fantasin sätter gränser!

Du kan göra på samma sätt med exempelvis lax.

När jag är ensam hemma så tycker jag det är lite tråkigt att laga mat.
Varför göra detta tråkiga och tidsödande varje dag?

Rester är guld värt!
Inte minst för alla studenter och ensamboende.

Lägg ned energi några gånger i veckan på att laga till riktig och god mat (ex. kyckling / lax / rotfrukter i ugn...). Som lön för mödan kan du vara lat de andra dagarna. Och ändå få i dig god och näringsrik mat.

Bra va!?

Fler tips finns i mitt häfte "Smart Mat".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar