Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

torsdag, november 29, 2012

Utseendefixering


Är denna mås ful eller snygg?
Vet ni vad - jag tror inte att han/hon bryr sig!
Det gör däremot vi människor!
Bryr oss om hur vi betraktas av andra. Hur vårt utseende värderas.

Jag zappade förbi ett TV-program härmodagen. Där var en ung vacker kvinna vars högsta dröm var att få råd att operera sina bröst. Hon ansåg sig inte kunna bli lycklig annars. Tror ni att hon finner den eviga lyckan om hon kan skrapa ihop pengar till en operation? Nej, knappast!

Lyckan har väldigt lite att göra med mått på midja eller annan kroppsdel.
Det är inte där - i den perfekta kroppen man hittar den.
Den finns någon annanstans!

Det skrivs och pratas mycket om vikt och dess betydelse för risk att drabbas av vissa sjukdomar. Jag tycker att den debattan blir lite skev ibland!

ALLA mår bra av att äta nyttig mat, skippa skräpmaten och röra på sig.

Det där med hälsa har kanske inte så mycket med vikten och midjemåttet att göra. Det kanske har mer att göra med vad vi stoppar i munnen. Några kilo för mycket kanske inte spelar så stor roll. Bara man äter rätt sorts mat. Den som är trådsmal behöver nog också tänka på vad hon/han äter. Smalhet betyder inte per automatik att man är hälsosam.

Vad vill jag komma fram till?

Jo, skippa skönhetsidealen. Strunta i vad veckotidningarna säger om hur vi ska se ut. Tyck om dig själv. Precis som du är. Just nu. Men att acceptera sig själv och tycka om sina eventuella kilon för mycket eller för lite innebär inte att man kan strunta i att äta vettigt och röra på kroppen.

Var snäll mot dig själv och ge din kropp det den behöver.
Bara för att den är värd det!
Den jobbar ju faktiskt 24 timmar om dygnet - för dig.

Nu ska jag vara lite snäll mot min kropp och gå och natta den. Trots att jag hellre skulle sitta vid datorn och fixa några saker till.

Ta hand om din kropp!
Den tar hand om dig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar