Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

fredag, september 13, 2013

Trevlig helg


Ibland har man tur.

Jag tog med kameran för att ta kort på fåglar. Tidigare hade jag sett mängder med sjöfåglar av alla de slag. De ville jag fånga på foto. Jag gick och gick. Inte en fågel!

Det var bara att gå tillbaka hem igen.

Jag fick lust att gå över bergen. Där finns en liten damm. Och gissa vad som fanns vid dammen? En liten sädesärleunge.

Den är mindre än sjöfåglarna jag hade tänkt fotografera så jag trodde nog inte att jag skulle kunna komma tillräckligt nära för att få ett vettigt fotografi på denna lilla fågel. Men till min stora lycka var detta en nyfiken liten unge som inte hade lärt sig att vara alltför rädd för människor.

Fågeln flög upp, satte sig, flög till ett annat ställe, gick runt med sin vippande stjärt, flög upp och satte sig på ytterligare ett annat ställe. Så höll den på. Jag tog kort, men inget blev riktigt bra. Det fanns en sten mitt i vattnet. Tänk om den lilla fågeln kunde ha vänligheten att sätta sig där. Då skulle jag dessutom kunna få med spegelbilden. Åh, så roligt det hade varit.

Jag väntade. Fågeln flög upp och ned.

Plötsligt så sätter den sig på stenen, alldeles vid kanten så att hela spegelbilden syntes i vattnet och så vänder den sitt huvud mot mig. Ungefär som "OK då, jag sätter mig väl här några sekunder, är du nöjd nu?".

Ja, det var jag.
Jag fick precis det kort jag ville ha.
Ibland har man tur. Eller?

Jag och lilla fågeln önskar er alla en fin helg!
/Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar