Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

måndag, september 09, 2013

Brödtips utan tillsatser

Morotsråg, utan tillsatser :)
Det är svårt att hitta gott och bra bröd, tycker jag. Det bästa är väl kanske att baka brödet själv. Men det är ju inte alltid (kanske aldrig) som tid och ork räcker till.

Det är vanligt med diverse tillsatser i bröd. Speciellt de som är fluffiga och håller väldigt länge. En "riktigt" bröd SKA inte hålla i en evighet.

En vanlig tillsats som det har talats förvånansvärt lite som är "tillsatt vetegluten". Ingen har väl kunnat missa att det talas mycket om att vi bör minska, eller helt ta bort, gluten ur vår kost.

Vid magbesvär (av alla de slag), inflammationer mm så rekommenderas ofta att man testar att utesluta gluten ur kosten. Många menar att man mår bättre då.

Därför är det oroande, tycker jag, att så många bröd innehåller extra mycket gluten. Som jag ser det kan detta inte vara bra. "Tillsatt gluten" gör brödet fluffigt. Vi köper gärna fluffiga bröd. Så det är säkert lönsamt för tillverkarna att lägga till denna ingrediens. Men, som sagt, är det bra för oss konsumenter?

Nåväl, nu har jag hittat ett bröd som är gott och inte innehåller en mängd tillsatser. Inte ens vetegluten. Brödet görs av Dahls och heter "Morotsråg". Kika här:
http://dahlsbageri.se/morotsrag/

OBS! Tyvärr har denna tillverkare tillsatser, bl.a. vetegluten, i flera av sina andra bröd. Åtminstone alla brödsorter som jag har hittat på Coop. Men just Morotsråg är tillsatsfri.

Tips! Skiva brödet och lägg det i frysen. Ta fram allteftersom du behöver. Detta är inte ett fluffigt bröd som känns "färskt" länge. Vilket förmodligen är ett bevis på att det är av bra kvalitet. Eller vad tror du?

PS Saltå Kvarn har också många bra saker. Även bröd. Men tyvärr finns de inte i "min" affär.

Måndagshälsning
Lena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar