Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

söndag, september 29, 2013

En helt vanlig höstdag

En helt vanlig höstdag.
Hur kul kan den vara?
 
 
Jag tog med kameran och gick upp till Sisjön.
Dagen var grå och lite småkall.
Men se där! Grenar som hänger ned till marken.
Mellan de grön-gula löven kan man se dammen med sina näckrosblad.
Om man ställer sig vid trädets stam så känns det som att vara i en koja.
En egen träkoja!
Mysigt!  



 Här sitter ekollonen kvar.
Så fina de är.
Undrar om det blir en ny ek av någon av dem?





Vem har ätit på denna svamp?
Inte jag!


 
Precis bredvid svampen har denna kotte hamnat.
De passar bra ihop, tycker jag.


Svampar luktar gott!
De kanske inte smakar så gott.
De kanske inte ens är ätbara.
Men det gör inget.
Man kan leta upp svampar bara för nöjet att få titta och lukta på dem.


 
Blåbärsris.
Har du tänkt på hur fina färger bladen får på hösten?

 
Tickor är vackra.
De får mig att tänka på troll och andra väsen som bor i skogen.
 
 
Men sådana väsen finns ju inte på riktigt.
Jag vet det.
Å andra sidan - bara för att jag aldrig har sett dem
så bevisar det kanske inte att de inte existerar.
Eller?

 
Här är en välkänd stig som jag har gått på många gånger.
Men det är spännande ändå.
Vad finns bakom krönet idag?
Det kan jag inte säkert veta.

 


Nu vet jag.
Där fanns en skalbagge.
Väldigt bråttom hade den.
Första kortet jag tog blev suddigt för att den sprang så fort.
Undrar varför den skyndar sig så?


 
De flesta blommorna har vissnat nu i slutet på september.
Men här hittade jag en pytteliten och jättefin blomma.
Vet inte vad den heter. Men det spelar ingen roll.



Rött lyser upp i höstmörkret. 

 
Efter min promenad denna vanliga höstdag så kan jag konstatera att
hösten är vacker, den luktar gott och den bjuder på oväntade intryck.
 
Bara man är lite nyfiken. Ser sig omkring.
Ägnar sin uppmärksamhet åt det som finns just där man är.
 
Flera promenerande personer som jag träffade titta fundersamt på mig.
Kanske tyckte de jag verkade konstig som stod någon meter från stigen,
inne bland barr och kottar och höstlöv.
Säkert undrade en och annan vad i all världen jag tog kort på.
Kanske någon blev inspirerad att gå hem och hämta sin egen kamera
för att ta med den ut på en höstpromenad.
 
Hur intressant en helt vanlig höstdag är kan du förstås bara bedöma själv.
Varför inte gå ut och ta reda på det?
 
Glada hösthälsningar
Lena
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar