Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

onsdag, juli 18, 2012

Mindfulnesskurs utomhus


I dag valde vi att ha vår mindfulnessträff utomhus. Vi satt på en bänk nära vattnet i vindskydd från tallar. På Rörö såklart! En inspirerande miljö för mindfulnessaktiviteter. Jag kan inte tänka mig ett bättre ställe att vara på.

Bara vara! Här och nu!

Det är så givande tycker jag när man träffas en grupp människor med olika erfarenheter och olika "bagage". Så många kloka tankar och goda råd som vi kan dela med varandra! Så många reflektioner! Så mycket energi!

Vi pratade om SOAS och vitsen med att leva mer i nuet. Vi gjorde en kort meditation (Andrum). Vi tog en "mindful-promenad".

Sedan frågade jag om det var OK att göra en gående meditation. Alla ville prova och ingen brydde sig om vi såg konstiga ut.

Det är något visst med att vara ute i naturen! Här finns så mycket energi! Vi hörde fåglar och kände vinden. I och för sig hade vi sällskap av några knottliknande varelser också. Men vad gjorde det!? Vi accepterade livet som det var - just då!

På vägen hem fick vi syn på denna lilla blomma. Ögontröst heter den. En pytteliten växt som man lätt missar. Men nu var vi så medvetet närvarande i nuet så vi SÅG blommorna!

Tänk så mycket man missar i livet för att man inte är närvarande. Man är någon annanstans! I någon annan tid (det som har varit eller det som ska komma)!

Eller vad tror du?


1 kommentar:

  1. Tack för en fantastisk kursdag. Så mycket att använda sig av i olika situationer. Mindfulpromenaden gillade jag speciellt. Ser fram emot nästa onsdag. Kram!

    SvaraRadera