Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

tisdag, april 24, 2012

NUET är det enda som finns!


Nuet är din bästa vän!
Det är BARA i nuet som du lever!
Nuet är det enda som finns!

Det andra är minnen eller fantasier.

Men vi befinner oss sällan i nuet. Våra tankar fastnar så lätt i minnen kring det som har varit och planer inför framtiden. Vi har kanske bekymmer över det som ska komma. Men framtiden blir sällan exakt så som vi tror att den ska bli. Den blir oftast annorlunda.

Det har betydelse vad vi väljer att lägga vår energi på.
Vad vi väljer att uppmärksamma!

Är det smart att lägga energi på det som vi tror kommer att infinna sig (framtiden) eller det som redan har varit? Eller är det smartare att fokusera energin på det som faktiskt finns?
Vårt NU!

När jag först kom i kontakt med mindfulness så tyckte jag att detta var en ganska ointressant fråga. Jag ansåg nämligen själv att jag levde i nuet. Nästan hela tiden.

Det var först när jag blev lite mer medveten som jag till min förvåning kunde konstatera att mina tankar sällan var i "här och nu". De var månader, veckor, dagar, timmar eller minuter framåt eller bakåt i tiden. Sällan i nuet!

Man ska inte sluta planera.
Man ska inte sluta minnas.
Men vi har mycket att vinna på att i högre utsträckning leva i vårt nu.
Just nu!
Detta andetag!
Denna sekund!

Dina bekymmer kanske krymper en aning och blir hanterbara?
Du kanske upplever nya saker?
Du lever! På riktigt!

Pröva!
Lycka till!




2 kommentarer:

  1. Jag har helt tagit till mig av dina kloka ord. Att leva i nuet , bl.a. så som mindfulness är upplagt passar mig precis. Kram Anne

    SvaraRadera
  2. Annika Lidhammar26 april 2012 kl. 04:01

    Jättefina och kloka ord från en vis kvinna!!

    SvaraRadera