Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

lördag, december 31, 2011

Gott Nytt År!

Vad är det som gör en människa lycklig?
"Om bara...då minsann!"

Förra året kunde jag njuta av denna utsikt på nyårsafton.
I år tittar jag ut på ett soligt och frostglittrigt Göteborg.
Vilken utsikt gör mig lycklig?

Jag tillåter mig själv att ta ny sats varje nyårsafton och "vända blad" - precis som en annan (lite mer känd) person. Jag summerar året som varit och konstaterar att en del har hänt. Trots att jag ibland kan tycka att mitt liv står still.

Vilken kursriktning har jag valt i mitt liv?
Har jag rört mig i rätt riktning under året?
(Om det går långsamt eller fort är mindre viktigt.)
Vilka val vill jag göra under nästa år?
Vad kan jag göra för att hålla kvar min valda kurs?

Kanske är det så att bästa sättet att bli lycklig
är att inte sträva så mycket efter att bli det?
Bara njuta av det som är just nu!

Pröva att dricka en kopp te (eller kanske nyårschampagnen?)
enligt Thich Nhat Hanh "Mindfulness - ögonblickens under":

Drick ditt te sakta och vördsamt, som om det var den axel kring vilken hela jorden snurrar - långsamt, jämnt, utan att rusa mot framtiden.
Livet är endast denna närvarande stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar