Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

måndag, augusti 29, 2011

Matbröd

Med all säkerhet är det så att det nyttigaste matbrödet är det som du själv bakar (beroende på vad du häller i förstås).

De flesta av oss väljer ändå att köpa färdigt.
(Att baka själv kräver lite tid och engagemang.)

Många bröd har mängder med tillsatser!
Tillverkaren vill att brödet skall vara gott och fluffigt och hålla i en evighet.

Jag vill att brödet skall vara nyttigt!

Under dagens handlingsrunda på Coop valde jag följande två bröd:

Bästa valet:
Bohuslänska Bageriet, Rågsport, Grovt ekologiskt matbröd
Ingred: Vetemjöl, vatten, rågmjöl, sirap, linfrö, solroskärnor, salt och jäst.

Mitt andra val (eftersom jag vet att familjen äter dessa med glädje):
Fazer, Havrebröd Havrekusar
Ingred: Mjöl (vetemjöl, graham, havremjöl), vatten, havregryn, havreskållning, sirap, vetegluten, melonkärnor 7%, linfrön 3%, solrosfrö 2%, hirsfrö 2%, jäst, konserveringsmedel (sorbinsyra).

Brödet från Fazer hade lite fler tveksamma ingred (ex. vetegluten o sorbinsyra) men jag bedömde att det ändå var rätt OK i jämförelse med många andra.

Har du hittat något bra och nyttigt bröd i din butik så tar jag gärna emot tips.
Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar