Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

måndag, mars 21, 2011

Fettkriget

Man kan läsa om fettkriget i FOKUS 11-17 mars 2011.
Det som slår mig när jag läser är att detta krig (som så många andra krig) handlar mer om känslor och prestige än om en sakfråga (fettmolekyler). Båda sidor vill andra människor väl! Men blir beskyllda från andra sidan att medvetet orsaka oskyldiga människors ohälsa.
Klart att känslorna svallar!

LCHF företrädare som Annika Dahlqvist och Andreas Eenfeldt (= Kostdoktorn) står på ena sidan och förspråkar att man skall äta mättat fett. Lisvmedelsverket är ett exempel från den andra sidan. De rekommenderar margariner och lättprodukter. Vad som helst, bara det inte är mättat fett.

"Det känns som en sektliknande rörelse. Jag försöker att inte bli för upprörd men det är svårt när de går till personangrepp", säger dietisten Lena Ljungkrona-Falk (och riktar sig till LCHF gänget).
"Jag har varit oförsiktig i mina uttalanden. Mitt humör är lite häftigt och jag försöker lugna ner mig. Men jag har också beskyllts för saker som är helt befängda", säger Annika Dahlqvist (som bl.a. blivit kallad "vår främsta flumdebattör").

Ja, ni hör själva!!!

Mitt råd är att samla alla och låta dem träna Mindfulness tillsammans!

Min inställning till fetter är att man inte skall överdriva! Som de stenåldersmänniskor vi är (rent biologiskt) så är vi inte vana att vräka i oss obegränsade mängder mättade fetter. När jag väljer fett väljer jag smör framför margarin. Margarin är kemiskt processad och smör är mer naturligt (men som sagt, ingen "stenålderskost"). Oljor med stora mängder enkelomättade fetter är bra, som kallpressad raps- och olivolja.

Så tycker jag! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar