Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

tisdag, mars 15, 2011

Mindfulness

                             Mindfulness - medveten närvaro i nuet!

Jag har inte sökt mig till Mindfulness. Den har kommit till mig, skulle man kunna säga. I flera sammanhang har jag stött på begreppet och blivit nyfiken.
Vad är det egentligen? 

I höstas gick jag på två olika föredrag. De hade inget med varandra att göra. Första föredraget började med att föredragshållaren förklarade att hon inte tänkte prata om det som var rubriken för sammankomsten. Istället skulle hon prata om Mindfulness. Intressant, tänkte jag. Det andra föredraget handlade om hjärnan och vetenska och läkemedel. Men budskapet var:
Lev här och nu - Mindfulness!

Då bestämde jag mig för att gå till grunden med detta - vad det nu var - som kallades för Mindfulness. Begreppet har följt mig, och sökt upp mig, under flera år.

Nu läser jag böcker, går kurser och övar. Grunderna i Mindfulness kan man lära sig ganska snabbt. Sedan gäller det att öva, praktisera och komma till insikt.
Det tar tid!
  • Mindfulness är inspirerad av buddhistisk meditation och livsfilosofi.
  • Mer ett förhållningssätt mer än en metod.
  • Mindfulness innebär medveten närvaro i nuet, istället för att fastna i framtiden (planera / oroa) eller i det förflutna (gräma sig / romantisera).
Min hund grämer sig inte för det som varit. Han ångrar ingenting! Inte heller oroar han sig över morgondagen. Istället lever han här och nu. Han njuter av stunden! Han accepterar verkligheten som den är. Om det regnar och blåser så klagar han inte, utan accepterar att vädret är som det är, och gör det bästa av situationen.

Lite så är det att vara Mindful :-)

Läs gärna Mindfulness i vardagen av Ola Schenström (bok + CD med övningar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar