Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

söndag, mars 22, 2015

Se det stora i det lilla


Vidsträckta vyer och praktfulla planteringar kan imponera. Men det som imponerar mest på mig är nog ändå de där vanliga sakerna i naturen som, när man ger sig tid att titta efter, är bedårande. 

Här har naturen gjort en "installation". Eller? En död gren som kanske egentligen borde anses vara ful, men som just här, på toppen av ett berg med havet i bakgrunden, blir ett konstverk.



Alla små vattenpölar i bergen går vi oftast bara förbi. Möjligen tittar vi ner och konstaterar att det är något grönt som växer där. Om vi stannar, böjer oss ned och tittar efter riktigt noga, kan vi se att det är "trådar" (alg, tror jag) och luftbubblor i olika spännande giftgröna färger. Här finns liv.  


Berg och hav är oftast ett säkert kort när man vill ta en vacker bild. Och visst är det grant! Men det är också överraskande vackert när vi sänker blicken.


Berget är ju inte bara grått. Här finns många färger och flera mönster. 
Ett konstverk helt enkelt!


Vackra blommor tar man gärna kort på. Naturligtvis! Men även en helt vanlig mossa kan vara vacker. Böjer man sig ned och kommer nära så är det som att en ny värld öppnar sig. Tänk om jag var pytteliten, då skulle mossan vara som en stor skog för mig att vandra omkring i. En intressant och spännande skog, tror jag.

Att se det stora i det lilla, det vackra i det vanliga, 
gör en människa lite glad, tror jag. 
Varför inte pröva.

(Dessa kort tog jag under en promenad för en vecka sedan på Rörö.)

Ha en bra dag!
/Lena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar