Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

torsdag, mars 05, 2015

Göra plats för nytt



Nu är det VÅR!
Och med våren kommer vårkänslorna. För mig innebär det att jag får lust att slänga och sortera. Lite tokigt kanske? Men så fungerar jag. 

Saker blir lätt liggandes där man lägger dem. Det skapas "dåligt-samvete-högar" lite överallt. Prylar som ligger i vägen. Saker som man inte längre lägger märke till (för man har blivit så van vid att se dem) men de märks ändå. De tar energi. 

Men om varje sak har sin givna plats uppstår inte problemet med högar. Det låter kanske enkelt men är inte alltid helt lätt att förverkliga. Därför, när man slänger och sorterar i skåp och lådor, bör man se till att det finns åtminstone en liten gnutta plats för nya ting. På så sätt förebygger man kommande problem med saker som bara ligger.  



För att få plats med nytt måste man alltså göra sig av med gammalt. 
Man måste skapa utrymme för det nya.

Det är likadant med gamla, tunga tankar man går omkring och dras med. Så länge de får fylla alla utrymmen så får inga nya rum. 

Tyvärr kan man inte gå till tippen med gamla tankar. Inte heller kan man skänka dem till välgörande ändamål (tur det!). Men plats för nytt måste skapas! Hur gör man gå?


Jag har märkt att det faktiskt kan fungerar riktigt bra om jag lite då och då försöker stilla tankarna, inte värdera så mycket och acceptera. Egentligen helt utan ansträngning så kan det plötsligt sippra in lite nya förhållningssätt, känslor och tankar. Inte vet jag var de kommer ifrån. Men tydligen känner de sig mer välkomna om jag bara försöker göra lite fritt utrymme för dem. 

Häpp!

Det är ingen tvekan om vad jag vill fylla det tomma utrymmet med:
våren, fåglarna som börjar kvittra, knoppar, ljuset och solen. 

Vad vill du fylla på med?

Ha en bra dag!
/Lena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar