Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

torsdag, mars 12, 2015

Är mindfulness lösningen på allt?


Jag läste nyss en artikel om ökande stress och ohälsa på arbetsplatser:

Kan lösningen vara mindfulness?

Både "ja" och "nej", tror jag. 
Mindfulness är en livsstil. 
Mindfulness innebär träning i ett förhållningssätt.
Men det är inte lösningen på alla världens problem. 

Å andra sidan kanske det är det?

Livet måste hanteras! 
För att bevara hälsan bör man äta bra mat, sova tillräckligt, känna meningsfullhet, ha goda relationer, gärna ha lite roligt ibland. 
Man behöver kunna sätta gränser (som artikeln handlar om).

Mindfulness "fixar" inte detta.
Men den som tränar mindfulness kan kanske få hjälp att lättare hantera livet: hitta motivationen till att röra på kroppen och äta nyttigt, få tålamod att fortsätta på det viset. Kanske kan man med hjälp av mindfulness bygga upp självförtroende och självkänsla så man lättare kan sätta gränser. Kanske träningen gör att man blir lite gladare och lite starkare.

  

Det enda jag kan garantera är att det är värt att pröva.

Jag undrar vilken effekt man skulle få om alla chefer, alla i företagsledningarna, alla i riksdag och regering började träna mindfulness. 
Spännande tanke tycker jag...

Ha en bra dag!
/Lena 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar