Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

torsdag, augusti 29, 2013

Att se det stora i det lilla

 
Konsten att se det stora i det lilla
och det vackra i det vanliga
förgyller vardagen.



I Rom blev vi guidade av en jätteduktig svensk kvinna.
Vi besökte Forum Romanum. Imponerande med sina gamla byggnader.


Men det som allra mest pockade på min uppmärksamhet var alla fjärilar.
 Mängder! Gula var de. Kanske citronfjärilar?
Jag har aldrig förr sett så många fjärilar på samma ställe.

 
Det kändes oartigt att börja fotografera fjärilar när guiden pratade om de tvåtusenåriga resterna av pampiga stenbyggnader. Så jag lät bli. Försökte fokusera på årtal och kejsare i stället.

 
Men i en paus mellan alla fakta flikade jag in en fråga "Vad kommer det sig att det är så otroligt många fjärilar här?". Varpå guiden svarade "Va! Finns det fjärilar här? Det har jag aldrig sett."
 
Hon har guidat här i många, många år och aldrig sett en enda fjäril.
Så lustigt. Uppmärksamheten dras till det man är inställd på.
Min "kanal" var tydligen inställd på djur och natur.
Hennes var arkitektur.
(Vilket väl var betydligt mer "rätt" med tanke på var vi var.)
 
Vilken "kanal" har du rattat in idag?
 
Må väl!
/Lena
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar