Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

onsdag, augusti 28, 2013

Att göra / Att få det gjort

 
Rom byggdes inte på en dag.
Det tog sin tid. Som så mycket annat.
 
 

Att sköta en trädgård, underhålla ett hus, vårda sina relationer är inte heller gjort i ett nafs. Att ta hand om sig själv och sitt liv är ett projekt. Ett livslångt sådant.

Vissa saker vill man bara få gjort. Så snabbt som möjligt. Tandläkarbesök tycker jag hör till den kategorin. Andra saker vill man hålla på med länge, länge. Det kan vara när man njuter av att äta något gott, har roligt med en vän eller sätter sig med näsan i vädret och super in den värmande kvällssolen.

Men hur är det med alla de andra stunderna? När vi diskar, klipper gräset, handlar mat, nattar barnen, gör våra vanliga arbetsuppgifter...

Hur mycket av det som du gör under din dag handlar om "att få det gjort" och hur mycket handlar om "att göra"?

Själv tycker jag om att vara snabb och effektiv. Då känner jag mig duktig. Men jag har börjat allt mer att njuta av det jag gör. Försöka i alla fall. Fokusera på nuet och göra det jag gör. Det tar inte längre tid. Det fyller livet med stunder att vara i.

Livet handlar väl inte om att "få det gjort" utan att "göra". Att leva helt enkelt. Ibland gör man roliga saker, ibland tråkiga, ibland olustiga, ibland njutbara.

Min erfarenhet är att när jag fokuserar mer på "att göra" än "att få det gjort" så känns fler stunder meningsfulla.

Pröva att byta inställning "detta vill jag få gjort så snabbt som möjligt" till "detta vill jag göra". Se vad som händer.

Ha en bra dag!
/Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar