Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

fredag, augusti 16, 2013

Bästa dieten är...

Undrar vilken diet denna fjäril tror på...
Vilken diet ska man välja?
Vilka "experter" ska man lyssna på?

Vi är nog många som har funderat kring detta. Men kanske behöver vi inte bry oss? Kan det vara så att det inte spelar så stor roll vad vi äter? Att allt beror på våra gener?
http:/gen-som-orsaker-barnfetma-hittad/

I så fall hade jag rusat till godisavdelningen direkt. Unnat mig själv kaka till kaffet varje dag och festat med snacks både fredag och lördag. Jo, jag är (innerst inne) en riktig gottegris. Men mitt klokare jag brukar prata förstånd med mig.

Påståenden som att vår hälsa beror mer eller mindre helt och hållet på våra gener är farliga anser jag. Det kan säkert vara så att det är många olika saker som påverkar hur vi mår. Men att vår livsstil och levnadsvanor skulle sakna betydelse tror jag inte ett dugg på.

EN av de saker som påverkar oss allra mest är vad vi väljer att äta.
Det som är så bra med detta är att vår kost faktiskt är något vi kan förändra. Vi gör nya val varje dag. Det är aldrig försent att förbättra dessa vanor. Underbart!

Men vilken diet ska man välja? Det finns ju så många. LCHF är väl bäst? Eller ska man tro på dem som säger att man får stroke av den dieten?

Alldeles oavsett vad jag skulle rekommendera så skulle jag kunna hitta någon expert som håller med mig och någon som säger att jag har helt fel.

Jag struntar i dieter!

Nej, inte riktigt. Men jag följer ingen slaviskt.
Jag håller mig istället till tre gyllene regler:
  1. Kvalitet! Jag väljer mat av hög kvalitet så långt det är möjligt. Få tillsatser. Gärna ekologiskt.
  2. Minska på det som är onyttigt! Hit hör: socker, vitt vetemjöl, transfetter...
  3. Ös på med det som är nyttigt! Grönsaker kan vi knappast få i oss för mycket av.
(OBS! Har man någon sjukdom eller andra speciella behov så kan det absolut vara värdefullt att strängt följa en speciell diet.)

Vad tycker du om den här middagen:
      Köttbullar med sås, potatis och grönsaker
Är det bra eller dåligt?

Många dieter räknar kalorier och mängden fetter, proteiner och kolhydrater. Därefter avgörs det hur bra denna middag är.

Det beror på, skulle jag vilja säga.
  • Köttbullar. Färdiga, billiga med massor med tillsatser är inte bra. Har du däremot gjort dem själv av ekologisk nötfärs blir det något helt annat.
  • Sås. Pulversås är förkastligt förstås. Men du kanske gör en sås på kallpressad olivolja, vitlök, persilja, örtsalt.... Plötsligt är såsen supernyttig.
  • Potatis. Sämst är nog pulvermos. Betydligt nyttigare blir det om du köper ekologiska potatisar.
  • Grönsak. En tomat och några gurkskivor innehåller inte så mycket nyttigheter. Men mängden näringsämnen ökar betydligt om du istället serverar ex. kokt broccoli och rivna morötter.
Man måste tänka lite själv.
Vad är rimligt och vettigt?

I min värld kan det aldrig vara nyttigt att vräka i sig obegränsade mängder billig bacon från grisar som levt under urdåliga förhållanden. Lika lite som jag anser att det kan vara livsfarligt att äta ekologisk potatis.

Människan är anpassad för att äta lite av varje. Det som finns. Proteiner, kolhydrater och fetter. Ibland lite mer av det ena, ibland mer av det andra.

Jag tror att det är betydligt viktigare för hälsan att fundera över VILKA kolhydrater och fetter och proteiner man äter än att hålla reda på exakt hur många procent av varje sort man får i sig.

Det som står i kvällstidningarna måste inte vara sant.
Det jag skriver om här kommer aldrig att hamna på löpsedlarna.
Men det betyder inte att det är osant.
Bara att det inte säljer lösnummer...

Ha en bra dag!
/Lena







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar