Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

torsdag, augusti 08, 2013

Varning för "Varning"

Björnbär, DE är väl ändå nyttiga. Eller?
Jag läser gärna och noggrant böcker som informerar om vad vi bör äta och vad vi bör undvika att få i oss.

Mats-Eric Nilsson har skrivit flera. En av dem heter Äkta vara och en ännu inte utgiven heter  Saltad nota. Sanna Ehdin har också skrivit många böcker om ämnet, bland annat Matbok för den självläkande människan som jag också har lusläst.

Med den kunskap jag fick när jag läste till kostrådgivare samt all information som finns i olika böcker, artiklar och liknande kan jag konstatera att MAN BÖR INTE ÄTA ELLER DRICKA NÅGONTING.

Nu överdriver jag lite. Jag vet! Men håller du inte med om att det kan kännas så här ibland?

Ta till exempel det här med dryck till maten. Vatten ska ju vara nyttigt. Eller? Njae. Mineralvatten på flaska har transporterats långt. (Inte bra för miljön.) Den innehåller dessutom ofta mycket natrium. (Inte bra för hälsan. Framförallt inte om man har högt blodtryck.) Ok, då tar vi vanligt svenskt kranvatten. Hmmm! Här finns rester av det som kommer ut i våra älvar och andra vatten vilket kan vara diverse ohälsosamma ämnen som ex. spår av läkemedel mm.

Vad ska vi välja att äta då? Fisk är ju nyttigt. Lax innehåller omega-3. Det är bra! Jo, om laxen har levt vilt i friskt hav. Den odlade laxen matas med billig mat. Många menar att den inte innehåller så mycket omega-3 och att den ökar inflammationer i kroppen. Jaha, och var får man tag på lax som inte är odlad?

Det är inte alltid lätt att äta rätt. Risken finns att man blir rädd och att man känner hopplöshet. Därifrån är steget inte så stort till att man väljer den "enkla" vägen och helt enkelt struntar i vad man stoppar i sig eftersom "allt ju ändå är farligt".

Därför vill jag utfärda en liten varning för alla "varningar".

Självklart är det viktigt vad vi stoppar i oss!
Våra val spelar roll för vår hälsa.

Ta gärna till dig all information.
Men tänk sedan efter själv. Vad är rimligt och vettigt?

Vad tror du om att ha följande som riktlinjer:
  • Ät mycket grönsaker (olika färger, gärna ekologiska)
  • Välj ekologiska livsmedel (när det är möjligt)
  • Variera dina matval
  • Ät lagom stora portioner, lagom ofta
  • Minska ditt intag av: socker, vitt vetemjöl, kött, snacks, halvfabrikat...
  • NJUT av din måltid!
Vi kan inte göra oss odödliga. Hur nyttig mat vi än väljer. Det måste vi acceptera. Men genom att göra så bra val som möjligt kan vi ge oss själva goda förutsättningar för hälsa och välmående.

Må gott!
/Lena










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar