Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

onsdag, maj 29, 2013

Det kanske måste få göra ont?


Visst blir man besviken när livet inte blir som man tänkt. När det inte blir så som man ville. När det blir på ett annat sätt (som man själv tycker är ett väldigt mycket sämre alternativ).

Det hände i dag.

Först blev jag arg och ledsen och besviken och tyckte lite synd om mig själv.

Sedan hoppade tankarna plötsligt över i andra banor i hjärnan. De där banorna som jag "grävt" upp när jag övat mindfulness med mig själv och tillsammans med andra.

I de nya banorna var det "onda" inget jag till varje pris ville bli av med. Det fick vara där. Det fick göra lite ont. Det var ok.

Att allt var någon annans fel fanns inte med i de nya banorna. Istället var där insikter om att mycket handlade om mig själv och mina egna förväntningar - som kanske inte var helt förankrade i verkligheten. Vilket var helt ok! Hur ska man kunna ha förväntningar som garanterat infrias om man inte är synsk?

Jag kan inte säga att jag plötsligt blev lycklig och bekymmersfri. Men när tankarna vandrade i de nya banorna i hjärnan så krympte mina problem. De försvann inte. Men de blev väldigt mycket mindre.

Ibland kanske det måste få göra lite ont? Det kanske till och med är helt naturligt? Det kanske SKA göra lite ont ibland?

Om man inte behöver lägga all sin energi på att till varje pris få bort det onda, utan istället acceptera det, så blir det kanske energi över till att lösa problemet?

Prova!

Vi hörs!
/Lena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar