Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

måndag, maj 20, 2013

Ord kan göra ont


I helgen hittade jag dessa små fina kattfötter som är på väg att blomma på Rörö. Pyttesmå och ömtåliga är de. Man måste handskas varsamt med dem.

Lika varsam bör man vara med de ord man delar med sig av till sina medmänniskor. Ord bör väljas med omsorg. De kan annars skada och göra väldigt ont.

I helgen läste jag till min fasa konversationen som förekom i en grupp på facebook där jag är medlem. Anklagelser och elaka kommentarer haglade. Jag förstod ingenting. Tyckte bara att det var obehagligt. Själv var jag inte delaktig på något sätt. Men upplevde ändå de negativa energierna som inte gick att undvika, trots att jag bara var en passiv läsare.

Jag borde kanske förblivit tyst men kunde inte låta bli att skriva min åsikt. Nämligen att livet har övertygat mig om att konflikter ska lösas genom talade ord - inte skrivna. Jag har aldrig varit med om att det har kommit något gott ut av det (skrivna anklagelser). Själv har jag gjort misstaget att skriva mail när jag har varit mycket upprörd. Det blev inte bra. Så jag gör inte om det.

Det finns många anledningar till att folk blir arga och besvikna på varandra. Men oavsett så är det oftast bra att först andas, landa, besinna sig - och sedan agera. Det kanske tar fem sekunder, eller minuter, timmar eller dagar eller veckor. Det får ta den tid det tar. (En fördel om det går någorlunda snabbt dock. Man ska inte gå ett helt liv och vänta...)

Nu vet jag inte om jag själv har hamnat mitt i stormen för att jag sa min mening på den här facebooksidan. Jag tänker helt enkelt undvika facebook idag.

Min erfarenhet av konflikter (häftiga sådana) är att alla har lite rätt och alla har lite fel. Det är vanligt. Beroende på vem man talar med så kan man lite förstå just den personen. Därför vill jag sällan ta någons parti. Jag diskuterar hellre sakfrågor. Inte vem som är den gode och vem som är den onde.

En sak hävdar jag dock bestämt. Ord kan göra ont! Mycket ont! Och är de skrivna så lever de för evigt. Därför bör de hanteras som små kattfotsknoppar. Med varsamhet.

Ha en bra dag!
/Lena 

PS Ni hittar mig inte på facebook idag. Men jag kommer tillbaka en annan dag. :)



1 kommentar:

  1. Pennan är mäktigare än svärdet sägs det ju. Och makt kan vara i negativ betydelse.
    Och det verkar ju du ha fått ta del av.
    Förstår din Facebookfria dag.
    Föresten tack för en jättemysig dag i stan.
    Kram Anne

    SvaraRadera