Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

måndag, juni 03, 2013

Ett år äldre


Jaha, då har man tydligen blivit ett år äldre. Och vad betyder det?

Har jag blivit ett år klokare? Ett år smartare?
Innebär det att jag gör bättre val och "slipper" alla tidsödande och energikrävande misstag?

Ja, det kanske borde vara så. Men detvete17....

Livet kan kännas väldigt krokigt. Det borde kanske bli rakare med åren. Med tanke på all erfarenhet och klokhet som man samlar på sig. Men vägen fram ser inte ut som en motorväg precis. Den slingrar hit och dit. Upp och ned. Ibland bakåt (!).

Fast om man tittar på sitt liv lite "från ovan", med perspektiv, så kan man oftast se att där finns en röd tråd trots allt. Något som har fört allt framåt. Mot ett (okänt?) mål. Det ena ger det andra. Något obetydligt visade sig senare vara väldigt viktigt.

För 20 år sedan var jag småbarnsmamma med allt vad det innebar. Det fanns inte tid för annat än att få livet att fungera. Nu sitter jag med min dotter och har "tjejkväll" och tar ett glas vitt.

Jo, men visst går det framåt. Det blir förändringar. Livet har en riktning.

Jag tror det är välgörande att helt enkelt ha tillit till att livet blir bra. Det blir som det "var tänkt". Det blir "rätt".

Många människor säger att de mentalt har stannat vid en viss ålder. De känner sig som evigt 19 eller 25 eller 37 år gamla (eller något annat). Jag har aldrig känt så. Ärligt talat så glömmer jag ofta bort hur gammal/ung jag är. Träffar jag någon som jag känner gemenskap med på något sätt så tror jag att vi är lika gamla. Det spelar ingen roll om personen i fråga är 23 eller 83 år.

Ålder är väldigt, väldigt viktigt och betydelsefullt i vår kultur. Men vilken betydelse har det - egentligen? Ok, man blir lite mer rynkig, får några fler grå hårstrån och kommer lite närmare ändhållplatsen. Men so what?

Antalet år man har levt är lätt att räkna. Men den åldern stämmer sällan med den fysiska åldern (som påverkas av livsstil mm) eller den mentala (som kan vara 3 eller 93 eller annat, beroende på dagsformen).

Nej, jag kan nog inte komma fram till vad det betyder att bli ett år äldre. Det kanske helt enkelt inte betyder så mycket? Kan det vara så?

Ha en bra dag!
/Lena
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar