Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

onsdag, maj 08, 2013

Tankar är som bråkande syskon...


Denna bild tog jag igår på Rörö. Visst är det härligt att se att våren kommer. Den har inte gett upp. Trots den hårda och långa vintern. Tack!

Men det är inte blommor som jag ska skriva om. Utan tankar! De som ständigt maler i våra hjärnor. På gott och ont. Iband är de väldigt konstruktiva, kreativa, glädjebringande och underbara. Men ibland är de destruktiva och nedslående. Oavsett deras innehåll så är de oftast kraftfulla och övertygande.

Hur ska man hantera tankar som man inser inte är så bra att ha?

Tankarna är ofta olydiga. De lever lite sitt eget liv. Svåra att kontrollera. Lite som syskon som retas och bråkar när de är barn...

Mina barn var inga undantag. Jag försökte det mesta. Resultatet var väl inte så lysande alla gånger. Ibland slutade det med att syskonen blev sams för att de istället blev arga på mig. Hmmm!!!

En dag testade jag en ny metod. Jag sa helt enkelt till den ene "Bry dig inte om när hen retas. Låtsas att du inte hör." Jag vet inte hur pedagogiskt korrekt detta var. Troligen inte alls. Men det fick effekt. Det är ju inte kul att reta någon som inte bryr sig. Bråket uteblev.

Man kan använda samma teknik med sina egna tankar. Man hör. Men man lyssnar inte. Man bryr sig inte. Man går inte igång på det som "sägs" i huvudet.

Det är så man gör när man tränar mindfulness. Man tillåter tankarna att finnas, man förbjuder dem inte, men man ger dem inte heller sin uppmärksamhet. Istället fokuserar man t.ex. på sin andning.

Låter det konstigt?
Testa!

Ha en bra dag!
/Lena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar