Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

tisdag, augusti 21, 2012

Vitsen med mindfulness


Jag tänkte dela med mig vad några personer sagt om deras
egen erfarenhet av att träna mindfulness.

Denna synpunkt kommer via Mindfulnesscenter www.mindfulnesscenter.se
Där har man nyligen varit i skolor och tränat mindfulness med lärare och barn:

Jag har haft några klasser i Mindfulness under våren 2012. De barn som hade väldigt
svårt i början med att ta till sig Mindfulness var de barn som var stimmiga. Dessa barn blev
sedan mycket lugnare och frågade efter nästa Mindfulnesstillfälle! Vid sista tillfället frågade
jag barnen; Vad har ni lärt er av mindfulness? En flicka svarade: Vi har lärt oss att vara snälla mot oss själva.



I somras hade jag en grundkurs på Rörö. Ett par gånger hade vi kurs utomhus (med havsutsikt!).
Alla uppskattade kursen och tog till sig de delar som kändes rätt och intressant för var och en. Det är så man ska göra, tycker jag. Alla kan inte göra lika! Vi är så olika som individer, har olika ryggsäckar och erfarenheter och behov. Men alla kan hitta något värdefullt i mindfulness. Om man bara plockar fram sitt nyfikna och öppna sinne!

Avgörande är också hur man har det i livet just nu. Kanske upplever man att behovet av regelbunden mindfulnessträning inte är så akut nu. Men om man har varit i kontakt med det så vet man var man kan hitta verktyg och hjälp när det krisar.

Jag måste få ta dig i hand och tacka dig för att du har gett mig tillbaka min "gamla" glada fru!

Underbart att få höra detta när man är mindfulnessinstruktör! Jag tog honom så gärna i hand. Även om jag insåg att jag "bara" informerat och inspirerat. Själva jobbet hade frun gjort alldeles själv med hjälp av envishet och vilja.


Jag har fått så mycket uppskattning av människor som tycker att de fått ovärderlig hjälp av mindfulness. Det är en stor förmån att få vara delaktig i att förändra livssituationer.

Jag VET att det fungerar!
Om man tar det till sig och gör något av det!

Därför att:
Det grundar sig på väl beprövad erfarenhet (ett par tusen år tillbaka)!
Det är väl utforskat inom vetenskapen!
I varje grupp som jag har haft har flera vittnat om att mindfulness har förändrat deras liv (mer eller mindre).
Jag utövar det själv. Mindfulness har definitivt förändrat mitt liv!!! Det funkar för mig!

Ha en bra dag!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar