Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

söndag, augusti 19, 2012

Rapport från kungl hufvudstaden...


Jag har tillbringat ett par dagar i Stockholm.
Mycket att titta på! Kul!
Men oj, vad jag saknar himmel och hav och fågelsång och blommor och fjärilar och...

Det blev i alla fall en räksallad vid Stureplan.
(Räkmackan på bilden kommer från Fiskeboa på Rörö. Räksalladen var nästan lika god men MYCKET dyrare.)

Tydligen var det här stället (kommer inte ihåg vad det hette) populärt bland "inne-folket". Om du tänker dig Mickan på Solsidan fast i kvadrat så förstår du nog vad jag menar.

En ung kvinna utmärkte sig speciellt mycket. Hon syntes och hördes. Hon rökte. Hon skällde ut folk via sin mobiltelefon. En riktig "tuffing".

Men så kom där en geting!

Kvinnan skrek och sprang. Lång bort! När hon kom tillbaka skrek hon förtvivlat att getingen var ute efter just henne. Efter en stund lugnade hon ner sig och satte sig igen vilket övriga restauranggäster uppskattade.

Jag fick sådan lust att gå fram till henne och fråga:
"Har du någonsin funderat över vad du tycker att du ska vara rädd för. Vad som är farligt och vad som inte är det. Och har du funderat över vad du vill vara rädd OM?"

Men jag sa ingenting! Tänkte bara!

En geting är förstås farlig om den blir ilsk och man själv är allergisk och inte har med sig sin allergi-spruta. Men med tanke på hennes livsstil och levnadsvanor så tror jag inte att det var denna lilla geting som utgjorde det största hotet mot hennes hälsa och välmående.

Hon är knappast ensam! Jag tror vi är många som ibland eller ofta fokuserar på ett "hot" som egentligen kanske inte är så särskilt farligt alls. Medan vi har vårt fokus på det vi tror är så farligt så missar vi det som vi verkligen borde skydda oss mot. Kanske något i vårt liv som vi borde försöka förändra?

Hmmm...

Hursomhaver!
Det är roligt och spännande i Stockholm.
Det känns som "hemma" i Göteborg.
Men just nu längtar jag efter att få andas frisk luft på Rörö....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar