Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

måndag, augusti 06, 2012

Du är mer än dina tankar!


"Du är inte dina tankar!"

När jag fick höra detta påstående första gången så tyckte jag att det var något av det dummaste jag hört.

Det är väl klart att jag är mina tankar!
Vad skulle jag annars vara???

I vårt samhälle har tankeverksamheten hög status. Man ska vara duktig i skolan och prestera på jobbet.

Det var ju inte så konstigt att mina tankar sparkade bakut när de fick höra att de inte var så viktiga som de trott.

Senare läste jag en bok där det stod "Du är inte dina tankar. Du är inte dina känslor. Du är inte din kropp. Du är så mycket mer...".
Vad menades egentligen?

Tankarna har en förmåga att ta över. Vi tror på dem! Vi tror att de presenterar verkligheten och sanningen. Men det är sällan så! De ger oss sin bild av verkligheten. Varken mer eller mindre.

Mina tankar blev först sårade och förnärmade. Men nu har de vant sig. De tycker att det är helt OK att de bara är en del av mig. Att jag består av mer än bara dem. De har nu accepterat att de får dela min uppmärksamhet med exempelvis magkänslan och intuitionen.

Hur är det med dina tankar?
Vill de fortfarande ha ensamrätten över dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar