Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

måndag, mars 05, 2012

Tänka istället för att träna?

I gårdagens GP (sönd 4 mars) kunde man läsa om tankens kraft.

Där står om en undersökning som gjordes av en amerikansk psykolog. En grupp män i 75-års åldern fick låtsas att de var 25 år yngre. Och - tro det eller ej - de "blev" verkligen yngre! På bara två veckor! Läkare som undersökte dem kunde konstatera att både minne och rörlighet hade förbättrats.
"...ålderstecken man tidigare trodde var omöjliga att påverka kan förändras med psykologiska medel."

Man är inte äldre (eller yngre) än man känner sig! 
Eller hur?!

Längre ned i artikeln står det att man gjort undersökningar kring tänkande och träning. En grupp kvinnor som städade på hotell fick lära sig att "deras dagliga städning gav träning motsvarande generella råd för en aktiv livsstil". De jämfördes efter fyra veckor med en kontrollgrupp.  Testgruppen hade då: minskat i vikt, blodtryck, kroppsfett, midja-höft-kvot och BMI. Bara genom att ändra sitt sätt att tänka!

Visst är detta intressant!

Fast det finns en uppenbar risk att den lata genast drar
sina egna slutsatera av det här.
"Jag behöver inte träna! Det räcker med att jag tänker lite!"

Nja! Kanske inte!
Men en viktig slutsats är väl att tankarna har oerhört stor kraft.
Troligen har det betydelse hur vi tänker kring träning
och andra hälsofrämjande åtgärder.
Det är nog viktigt att välja saker man tycker är kul och trevligt!

Om man avskyr att simma men älskar skogspromenader så är det antagligen bättre för hälsan att gå i skogen.

Däremot slipper man inte röra på sig
bara för att man inte tycker att någonting är kul!
Då får man helt enkelt välja det man tycker är minst "o-kul".

Nu ska jag ta mig en liten men rask promenad.
Lyssna på fåglarna, andas in vårluften och känna någon liten
värmande solstråle mot mina kinder.
Det tycker jag är kul!
Så det är säkert mycket hälsosamt - för mig!

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar