Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

måndag, mars 26, 2012

Provocerande om "nuet"?


Jag sitter nu och läser en bok av Eckhart Tolle: "Lev livet fullt ut". En intressant bok! Här finns en hel del kloka tankar. Och minst lika många som är ganska så provocerande.

Men det kan vara bra - ibland - att läsa sådant som berör. Om man bara läser böcker där det står saker som man redan visste och tyckte så kan man ju undra vad det är för mening med att läsa. Eller?

"Om du tycker att det är svårt att träda in i nuet direkt kan du börja med att lägga märke till intellektets vanemässiga flykt från nuet. Du kommer att märka att föreställningen av framtiden i allmänhet är antingen bättre eller sämre än nuet. Om den framtid intellektet föreställer sig är bättre känner du hopp eller behaglig förväntan. Om den är sämre känner du oror. Båda delarna är bara inbillning."

Hur reagerar du när du läser detta?

Sedan fortsätter Eckhart Tolle sina diskussioner kring nuet och intellektet och egot. Några sidor längre fram skriver han:

"Begränsa ditt liv till det här ögonblicket. Din livssituation kan vara full av problem - det är de flesta livssituationer - men undersök om du har några problem just det här ögonblicket. Inte i morgon  eller om fem minuter, utan nu. Har du något problem nu?"

Hmmm...
Det ligger förstås något i det. Eller vad tror du?

Många av våra problem skapas, eller i alla fall förstärks, genom våra tankar kring det som har varit och det som ska komma.

Har du någon gång önskat att du hade haft en fjärrkontroll så du kunde snabbspola ditt liv?
Det har jag!
Men antagligen hade jag blivit grymt besviken om jag hade fått en.

Efter snabbspolningen framåt hade en av två saker troligen hänt. Antingen hade jag råkat trycka fram mig till en situation där jag inte ville vara (typ sitta hos tandläkaren och bli borrad i). Eller så hade jag hamnat i en mycket trevlig situation. Men det hade ju inte varat för evigt! Ganska snart hade jag nog konstaterat att mina tankar återigen var någonstans i framtiden och skapade känslan: förhoppning, längtan eller oro (eller något annat).

Det finns antagligen en vits med att leva mer i nuet.
Det är bara nuet som finns!

Jag skulle nog inte välja att använda Eckhart Tolle´s ord "inbillning".
Men visst är framtiden något som skapas i våra tankar.
Dessa tankar kanske säger mer om vår sinnesstämning i nuet
än om vad som faktiskt kommer att hända - sedan.

Jag önskar dig en trevlig vecka
med många harmoniska NU-stunder!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar