Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

söndag, november 27, 2011

Adventstankar

Äntligen advent! Nu börjar julefriden!
Nu ska vi umgås och mysa!
Med tindranade, förväntansfulla ögon!
Glittrigt julglada strosar vi runt och njuter av att bara vara!

Eller?

Är det möjligtvis så att du är en av dem som tycker att juletid inte innebär så särskilt mycket julefrid? Kanske upplever du att detta är en tid av krav och stress? Kanske funderar du ibland på om det ska vara så här?

Definitionen på stress är att man upplever en obalans mellan krav och förmåga.
Observera att det handlar om en upplevd obalans!

Fundera gärna över följande frågor:
Vad är det värsta/bästa som kan hända om jag stressar maximalt?
Vad är det värsta/bästa som kan hända om jag inte uppfyller de krav som jag upplever att jag har inför julen?
Vem ställer kraven? 
Vad är det värsta/bästa som kan hända om jag struntar i alla "måsten" och saker som "borde göras" och bara har det gott och umgås med familj och vänner?

Tyvärr krävs det ofta att vi är med om något mycket omvälvande som skakar om oss för att vi ska komma till insikt om vad som verkligen är viktigt i livet.

Jag lovar dig - julstress hör inte till den kategorin!

Jag önskar dig en harmonisk forstättning på advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar