Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

tisdag, juni 28, 2011

Yoghurt = nyttigt?

Alla har inte alltid tillgång till det stora urval som finns i mataffärerna i storstan. Just nu är jag en av dem. Eftersom jag är inkörd på att äta yoghurt till frukost så letade jag efter en laktosfri variant i den lilla ICA affären.

Jag hittade en!
Verum hälsoyoghurt blåbär&vanilj med miljarder goda bakterier.
Låter ju hur bra som helst!

Men, jag kan ju inte låta bli att läsa innehållsdeklarationen.
Det var inte så kul.

Vaniljextrakt, arom, modifierad stärkelse och
tillsatt socker 5,3%

Alla de goda bakterierna är förstås bra och nyttiga. Men lite vilseledande är det väl ändå att kalla en yoghurt för "hälsoyoghurt" när man har tillsatt en hel del socker. Eller?

Vädret och miljön är toppen här!
Men jag längtar efter "min" yoghurt,
med massor av nyttiga bakterier och utan tillsatt socker.

TIPS: Läs innehållsdeklarationen och jämför när du handlar. Lita inte bara på ord på förpackningen som lovar att det är naturligt eller en hälsoprodukt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar