Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

torsdag, juni 16, 2011

Oljan vill stå svalt!

Här står mina kallpressade oljor snyggt förvarade i svalskåpet.
Så ser det ut nu! Annat var det förr!

Då tyckte jag att det var både praktiskt och snyggt att ha oljorna stående framme, bredvid spisen. Men sedan fick jag lära om.

Kallpressad raps- och olivolja är mkt nyttiga. De innehåller fleromättade och enkelomättade fetter i en bra balans. Dessa fetter är bra för vår hälsa. Men ju fler omättnader, desto mer känsliga är de för ljus och värme.

Fetterna kan bli "förstörda" och ställa till oreda i kroppen. Istället för att bara vara supernyttiga kan de vara skadliga.

(OBS! Detta är såklart en helt ovetenskaplig beskrivning. Men jag hoppas att du förstår själva poängen. Det är det som är viktigast.)

Kallpressade oljor skall förvaras mörkt och svalt!

När jag hörde detta första gången tyckte jag att det lät överdrivet och lät mina flaskor stå kvar framme i värmen. Men sedan läste jag på baksidan av flaskorna. Gissa vad det stod där?

Tips: Läs på flaskan hur din olja skall förvaras och följ det.

Ha en bra dag :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar