Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

tisdag, juni 14, 2011

Tillsatt vetegluten

Det är knappast någon hemlighet att experterna är lite oeniga om vilken kost vi skall äta. Eller hur? Men EN sak verkar i alla fall de allra flesta vara överens om:
Vi äter för mycket kolhydrater.
Framförallt är det de snabba kolhydraterna vi skall minska på
(ex. vitt socker och mjöl = godis, kakor...).

Glutenallergi har ökat. Det kan ge diffusa symtom, och det är inte helt solklart för den som drabbas att det är gluten som man inte tål. Själv avstod jag (under stora protester) från gluten under en tid för att testa. Att låta bli mackor var nog det svåraste. Men när jag sedan upptäckte att jag mådde bättre så blev jag motiverad att fotsätta äta en glutenfri kost.

En sak som förbryllar mig är att så många
tillverkare av bröd tillsätter vetegluten.
Hur bra är det, egentligen?

Om jag är rätt informerad så bidrar extra gluten till att ge brödet en "fluffig" och aptitlig (?) konsistens. Kanske en lönsam tillsats för producenten?
Men hur påverkar det konsumenternas hälsa på sikt?

Nej, mitt råd blir nog att undvika bröd med tillsatt vetegluten.
Bäst är såklart att baka brödet själv. Då vet man säkert vad som finns i.

Annars blir det till att läsa innehållsförteckningen.
Det kan vara lite tröttsamt för den ovana. Men när man väl har hittat ett OK bröd så kan man ju köra vidare med det.

Ha det gott :-)

PS Läs gärna mer om detta på nätet. Du kan t.ex. googla på Sanna Ehdin (hemsida o blogg).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar