Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

söndag, oktober 21, 2012

Skönhet ligger i betraktarens öga

                                           Vacker eller ful? Vad tycker du?

Det finns förstås inget "rätt" svar. Det är en fråga om tycke och smak.

"Skönhet ligger i betraktarens öga!"
Mina ögon är nog inte riktigt som alla andras.

På den allmänna städdagen i vårt bostadsområde diskuterades hur man skulle bli av med mossan som växte på asfalten. Alla enades om att det hade varit jättebra om man kunde skaffa något medel som tog död på mossan så att den försvann.

Gissa varför det växer så mycket mossa i asfalten utanför huset där jag bor.
För att jag tycker att det är FINT!
Mossan gör mig glad. Jag tycker om när den gröna mjuka mossan döljer den hårda mörka asfalten. Dessutom luktar mossa väldigt gott!

Men nu förstår jag att många ser det hela med andra ögon. Då representerar mossan någon form av förfall. Inte bra!

Nu har jag skrapat bort lite mossa. Jag vill ju inte att det ska se misskött ut där jag bor. Men på några ställen får den vara kvar. Det får bli fredat område!

Där tänker jag låta blicken vila ibland. Så jag kan njuta av det vackra - som kanske bara finns i mina ögon. Eller?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar