Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

onsdag, oktober 17, 2012

Övn: Se tankar som "bara tankar"!


Måste man alltid lyda sina tankar?
Nej! Man får vara hur olydig som helst!

Tankar är som vågor!
De kommer och går!

Ibland är det stilla och lugnt!
Ibland är det full storm!
Då kan man välja. Man kan surfa med på vågorna eller stanna kvar på land och avvakta tills stormen bedarrat och vågorna har lagt sig att vila.

Det är svårt att stoppa vågor.
Det är svårt att stoppa sina tankar.
MEN du behöver inte ge dig ut i en liten båt och hjälplöst se vart vågorna far iväg med dig. Ju större vågor desto svårare är det att ro. Blir de riktigt stora så kanske du befarar att hela båten ska välta.

Träna dig i att se tankar som tankar. Varken mer eller mindre.
Varje tanke måste inte leda till en handling.

Tankarna kan säga: "Nej, jag orkar inte motionera idag. Är för trött! Gör det en annan dag!"
Du kan ändå gå ut en rask promenad.

Tankarna kan säga: "Bara en kaka till. Bara denna godisbiten också. Och den! Jag är värd det! Jag börjar äta nyttigt i morgon".
Du kan ändå låta bli att äta.

Tankarna kan säga "Jag är värdelös! Jag misslyckas ju med allt! Jag vill inte vara jag!"
Du kan ändå ge dig själv en klapp på kinden och en kopp varmt te.

Tränar du mindfulness kommer tankarna förr eller senare att säga: "Jag skippar träningen idag. Det händer ju ingenting. Jag kan göra något bättre med dessa tio minuter av mitt liv."
Du kan ändå sätta dig och göra din mindfulnessövning.

Det är nämligen DÅ den kanske gör som mest nytta!
Det är DÅ du visar dig själv att dina tankar kan få hålla på. Det är OK!
Men det är DU som bestämmer din handling. Inte de tillfälliga tankarna.

Prova att se tankar som "bara tankar" som kommer och går!
(Titta på dem på samma sätt som du betraktar naglarna på din hand.)
Är det möjligt?
Testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar