Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

lördag, februari 02, 2013

Eller är det HANDLINGEN som räknas?


"Det är tanken som räknas", säger man.
Är det så?

Ja, absolut. Åtminstone ibland. Men kanske inte alltid?

Om en vän har det jobbigt och är ledsen så är det väldigt stor skillnad på att tänka att man ska kontakta henne eller honom och att verkligen göra det. Ett tänkt telefonsamtal har inte samma effekt!

Ibland kan det hända att man blir mycket arg på någon. Man kan tänka tanken att livet vore så mycket bättre om personen ifråga upphörde att finnas. Det är stor skillnad på den tanken och att verkligen ha ihjäl en person.

Våra tankar kan dra ivåg både hit och dit. De har en förmåga att förstora upp saker och ting. De är bra på att lura oss. Ibland har de väldigt fel!

Har du någon gång tagit för givet att andra ska förstå vad du tänker? Vad du vill innerst inne? Då är du i gott sällskap.

Tankarna kan drabbas av storhetsvansinne.
Det är oftast våra handlingar som gör skillnad.

1. Jag tänker att jag ska skänka pengar till välgörande ändamål.
2. Jag loggar in på datorn och gör en inbetalning till ett konto.

1. Jag tänker att jag tycker att en person är betydelsefull för mig.
2. Jag talar om för personen att jag tycker om och uppskattar henne/honom.

1. Jag tänker att jag skulle vilja göra något roligt med mitt liv.
2. Jag kontaktar en vän och frågar om vi kan gå på bio.

Alernativ 1 eller 2. Vad väljer du? Vilket alternativ är det som räknas?

Ha en bra dag!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar