Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

söndag, januari 27, 2013

Sinnesrobönen


"Ge mig SINNESRO att acceptera
det jag inte kan förändra,
MOD att förändra det jag kan och
FÖRSTÅND att inse skillnaden"
(Sinnesrobönen)


Åh, så mycket denna lilla "bön" innehåller.
Den sammanfattar det som för oss alla kanske är bland det svåraste i livet.
Hade man "kunnat" det här så hade livet varit ganska enkelt.
Eller hur?

Ibland är det lätt att se vad man måste acceptera och vad man kan förändra.
Oftast är det inte på det viset.

Vissa saker i livet är sååå svåra att acceptera. Man vill verkligen att livet ska vara annorlunda. Man tycker att livet borde vara på ett annat sätt.

Livet är ofta orättvist. Eller?

När ska jag förändra och när ska jag bara släppa taget?
Vissa saker är svåra att förändra. Priset kan bli högt. Är det värt det?
Låter jag bli att förändra för att jag har förstånd att inse skillnaden?
Eller handlar det om feghet?
Jag kanske bara är rädd eftersom jag vet vad jag har men inte vad jag får?

Det där FÖRSTÅNDET borde man kunna köpa på apotek.
Tänk om man kunde svälja ett piller och sedan ta kloka förståndiga beslut.

Men å andra sidan kanske det är just det här som är tjusningen med livet.
Ovissheten!
Den ger ju också möjligheter. Man kan testa sig fram. Man måste testa. Eftersom det är så lite i livet som vi kan VETA med hundraprocentig säkerhet.

Jag läser ofta sinnesrobönen tyst för mig själv. Det kanske hjälper. Jag vet inte.
Den som lever få se.

Må gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar