Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

tisdag, maj 08, 2012

Vanligaste ursäkten



"Jag har haft så mycket att göra".
"Jag har mått så dåligt för jag har varit så stressad".
"Jag har inte orkat för jag har haft så mycket jobbigt i mitt liv nu".

Detta är några av de vanligaste "ursäkterna" för att man inte har gjort någon mindfulnessövning. I samma stund som anledningen framförs så kommer en följdkommentar: "Fast det är klart att det är väl just då jag borde ha gjort andningsövningen".

Ja! Så är det!

Vi är alla likadana. Jag är inget undantag.

MEN! Det är just DÅ - när man känner att man mår dåligt, är stressad, ledsen, har ont - som man BEHÖVER göra mindfulnessövningar. Det är då de är till nytta! Det är då de hjälper dig! Det är då du kan lära dig något nytt! Det är då du har möjlighet att lära känna dig själv lite bättre.

När du mår bra och livet leker så behöver du inte mindfulness på samma sätt.

Vi har nog alla en förmåga att hitta på mer eller mindra bra ursäkter för att skjuta upp saker som kanske borde göras. När du sätter dig och gör ex. ett Andningsankare just när du känner att ursäkterna för att låta bli haglar över dig - DÅ tränar du dig som allra bäst. Du lär dig själv att ta tag i saker som bör göras - trots att det tar emot.

Mitt förslag är att du gör din mindfulnessövning oavsett om du just då har lust eller inte.

Och gläd dig åt att när du känner dig för stressad, ledsen eller trött för att träna - men trots det gör det - DÅ blir det extra bra träning för dig. Det är just då du SKA träna.

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar