Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

tisdag, maj 22, 2012

Se det stora i det lilla!


När tankarna snurrar runt och handlar om saker som måste hinnas, problem som ska lösas eller oro för det som kan hända så gäller det att fokusera på annat. Tankarna tar så lätt över. De liksom lever sitt eget liv.

För mig fungerar det så bra när jag ser det stora i det lilla. Mina tankar fascineras och tvärstannar när jag tittar på små, små detaljer i naturen.

Hur ofta har du sett en trift (blomman ovan) och tänkt "Så fin!"?
Hur ofta har du verkligen SETT på blomman? Riktigt nära!

Ofta slänger vi en blick på allt det fina. Tänker någon tanke om att det var vackert men fortsätter vår promenad med tillhörande tankesnurr om allt möjligt.

I helgen kröp jag omkring på alla fyra på den vackra ön Rörö i Göteborgs norra skärgård. Det var bara rumpan som stack upp och förbipasserande undrade nog vad jag var för en konstig typ. Där fanns så mycket att ta kort på. Motiven blev bara fler och fler och alltmer fantastiska ju mer jag fotade. Till slut ringde min man på mobilen och undrade om jag skulle med färjan eller inte. Det var bara att packa ner kameran och gå med raska steg till den väntande bilen.

Långt nere på marken, där vi oftaste inte tittar så noga, finns en hel värld med fantastiska saker: blommor, växter, småkryp...

Prova att titta riktigt nära!
Se vad som händer!
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar