Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

onsdag, april 15, 2015

Lagom är bäst!


Det finns mängder med böcker och kurser och föreläsningar om hur du blir en bättre människa. Du ska äta si eller så, du ska träna fysiskt och mentalt. Ofta blir det lite ensidigt eftersom många tycker att man ska maximera just det som de förespråkar för att uppnå resultat. 

Som ett brev på posten kommer motreaktioner. Förstås. Vissa menar att allt som har med att må bra och hjälpa sig själv är förkastligt. Mindfulness, yoga, dieter, träning är bara lurendrejeri. 

Båda sidor har kanske både rätt och fel. 
Min uppfattning är att det mesta blir lite fel om man överdriver. 

Lagom är bäst!


Hur mycket vi än anstränger oss kommer vi inte att bli odödliga.
Vi kommer alla att bli gamla och skröpliga.
Eller, ännu värre, tvingas ge upp allt för tidigt på grund av sjukdom eller annat.

Det är den sorgliga sanningen. 

Det enda vi kan påverka (till viss del) är vägen dit.
Och där tror jag att var och en blir salig på sin tro.
Mår man bra av att träna mycket så kan man väl få göra det.
Mår man bra av att äta en sträng diet så är väl det finemang. 

Men frågar du mig om råd så är mitt svar att lagom är bäst.     


Jag ser inte någon anledning till varför man ska välja antingen det ena eller det andra. Man kan väl läsa självhjälpsböcker, träna, prova dieter, meditera eller vad man nu vill, bara man gör det i sällskap med sitt sunda förnuft. 

Vill man vinna OS eller bekämpa svåra sjukdomar med träning och kost så måste man nog vara extrem för att få önskat resultat.  

Men för flertalet av oss så tror jag att resultatet blir allra bäst om vi varierar. 
Inte utövar något alltför ensidigt eller extremt.

Lite och mycket kan vara bra.
Men lagom är oftast bäst. 

Ha en bra dag!
/Lena

(Ja, alla bilder är förstås tagna på Rörö.)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar