Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

söndag, december 07, 2014

Ryktesspridning


Att sprida ett rykte kan kännas harmlöst och ofarligt. Kanske tror man att ryktena är sanna fakta. Kanske tror man att ord som "Jag är inte säker men jag har hört att..." ska göra det hela legalt.

Oavsett så kan rykten skada. Jag hörde en liknelse som jag tycker är så bra.

Att sprida ett rykte är som att gå upp på taket på ett höghus med en dunkudde. Där tar man fram en sax och klipper sönder kudden. Snart är alla fjädrar utspridda och med vindens hjälp kan de färdas långt, långt bort. Några fjädrar kommer att vara fullt synliga, några gömda bland buskar och snår. 

Att ta tillbaka ett rykte är som att samla upp alla dessa dunfjädrar igen.

Att sprida ett rykte är med andra ord ganska lätt.
Att ta de sagda orden tillbaka är omöjligt.

Tänkvärd klokskap, tycker jag.

/Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar