Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

onsdag, december 10, 2014

Blir man sjuk av deodorant?



Gott vill man ju gärna lukta. Som en blomma kanske? Det är nog få av oss som oberörda går omkring och doftar oduschad människa.

Då är det bra med tvål och deodorant. Men hur farligt är det att använda deo? Ibland seglar det upp stora rubriker med varningar om hur sjuk man kan bli.

Vanliga deodoranter innehåller oftast aluminium av något slag:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18093148.ab

Vissa (ofta dyra "fina") deodoranter innehåller triclosan:
http://www.svensktvatten.se



När "experterna" inte är eniga och det ges olika besked om huruvida något är livsfarligt eller ofarligt så brukar jag göra så här - tänka själv. Vad är rimligt? Hur farligt något är att få i sig beror ofta på mängden och individens känslighet.

Det finns deodoranter utan aluminium. Många tycker att de inte är lika effektiva. Men har man behov av en effektiv deodorant varje dag?

Om något sägs vara farligt och om jag bedömer att det verkar rimligt att detta inte är lämpligt att få i sig så frågar jag mig själv om jag kan minska användandet utan att det känns som en stor uppoffring. Om svaret är "ja" så gör jag det. Det behöver inte vara krångligare än så. Oavsett om det gäller kost eller kosmetika eller annat.

När det gäller deodoranter har jag löst det som så att jag använder en "snäll" deo vissa dagar och vanlig (lite mer effektiv?) deo andra dagar. Vips så har jag minskat mängden aluminium som jag får i mig.

(Just nu är den "snällare" deon jag har hemma en från Weleda men det finns många alternativ.)



När det kommer larmrapporter från höger och vänster behöver man inte gripas av panik. Ta reda på lite mer fakta från någon som är insatt. Kunskaper om hälsa bör inte i första hand inhämtas från löpsedlar!!!

Du kan göra mycket positivt för ditt välmående. Det behöver inte innebära att du blir asket. Bara att du varierar och kanske minskar användandet av vissa saker.

Ha en bra dag!
/Lena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar