Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

fredag, januari 24, 2014

Energipromenad

 
När jag behöver påfyllning av energi så går jag ut i naturen.
Det gjorde jag idag.
När jag tittade upp så skulle det kunna varit en vårdag.

 
Men vinden var bitande.
Näsan frös och marken var vit.
Solen lyste allt den kunde och lite värme delade den med sig av. 

 
Rhododendronbladen kryper ihop för att skydda sig mot vinterns kyla.
Så har jag också haft lust att göra denna vinter.
 
 
Men titta här!
Här är ett träd som kör med en annan taktik.
Istället för att krypa ihop och göra sig osynlig så lyser den upp
tillvaron med lite gul färg.
Man blir glad!

 
Och titta här!
Ljuvligt vackra "vippor" på långa stjälkar.
De vajade för vinden och lyste så fint.
I motljus hade de en vit kall färg.
Men när jag gick över till andra sidan så blev färgen
en annan och hela växten såg annorlunda ut.
Där stod jag en stund, gick fram och tillbaka
och tog kort från olika vinklar.
(Tur att ingen såg mig.)  

 
Medgång, motgång, sorg och glädje.
Vinter och vår.
Allt kommer och går.
En av de få saker man vet säkert är att allt förändras.
Hela tiden.
Inget vara för evigt.
Inte ens dina och mina problem.
 
När naturen delat med sig av denna klokhet
så vandrade jag hem igen.
Lite gladare.
Lite mer hoppfull.
 
Kall om näsa och fingrar men nöjd och tillfreds.
 
Tack!
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar