Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

söndag, oktober 27, 2013

Sanningar är färskvara


Sanningar är som moln på himlen.
De kommer och går.

Det stämmer kanske inte alltid. Men ganska ofta i alla fall.

Jag bläddrade i en tidning i dag. Den hette Hälsa och var från 1981. Länge sedan! Tidningen handlade om hälsokost och alternativa metoder. Där stod om vikten att röra på sig och att dricka mycket vatten. Det mesta var sanningar som gäller än i dag.

På en av de första sidorna stod korta texter om sanningar som nu var vetenskapligt belagda. Där stod att Karolinska sjukhuset i Stockholm under 10 år hade forskat kring sockersjuka (diabetes) och kommit fram till att det var fettet som var boven i dramat. Ät mindre fett var budskapet. Man skrev att kopplingen sockersjuka och fetma var tydlig.

Inte ett ord om snabba kolhydrater. Man blev fet att fett. Socker och vitt mjöl nämndes inte i hela tidningen.

Jag kunde inte låta bli att småle när jag läste det.

För 30 år sedan var det detta som var sanningen. Inte bara inom skolmedicinen utan även i en hälsotidning som också skrev om akupunktur och hur man kunde lindra cancer med homeopatmedicin.

Vi fnyser så snabbt och lätt åt all som har "fel".
Alla som inte har fattat.

Men ärligt talat, kommer vi någonsin att vara 100 procent säkra på vilken sanning som är den enda rätta?

När man diskuterar dieter så framgår det strax att detta är ett känsligt ämne. Alla anklagar alla andra för att ljuga. Själv vet man rätt.

Jag gissar att den som sitter och läser dagens hälsotidningar om 30 år kommer att småle precis som jag gjorde idag. Undrar åt vad? Det skulle jag vilja veta!

Vad tror du?

Hösthälsningar
Lena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar