Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

torsdag, oktober 24, 2013

Hur nöjd ska man va´?


Jag håller på att sammanställa lite information och övningar från mina mindfulnesskurser. Tänkte att det kan vara roligt att ha allt nedskrivet och förevigat.

Det kommer upp många funderingar när jag håller på. Ta bara en sådan sak som "att vara nöjd". Det är ju bra. Eller? Hur nöjd ska man vara? Kan man bli "övernöjd"?

Anledningen till att jag börjar fundera är att jag en gång hade ett par kvinnor på en informationsträff om mindfulness som började med att tala om för mig att de inte behövde mindfulness. De visste precis hur de skulle hantera stress och andra "problem" i livet. De hade sina olika metoder för det. Mindfulness var ett onödigt påhitt enligt dem.

Och så är det förstås. Om man är HELT NÖJD med det man har och det man kan, då vill man ju inte lära sig något nytt.

Eller är det möjligt att kombinera förnöjsamhet med nyfikenhet?

De som jag har haft kontakt med som har haft inställningen att de vill lära sig mer om mindfulness, de har inte varit helt nöjda. De har känt att de inte har haft tillräckliga verktyg för att hantera livets motgångar eller så har de varit förutseende och känt att det kan vara bra att utöka sin kunskap kring hur man förebygger ohälsa.

I mindfulness talar man om vikten att träna sin förmåga att acceptera att livet är som det är just nu. Det är inte samma sak som att man är nöjd och inte vill ha någon förändring.

Stagnation är sällan bra. Stillastående vatten blir dåligt.
Förändring är tecken på liv.

Själv tackar jag sällan eller aldrig nej till ny kunskap. Oavsett vad jag tycker om det jag lär mig något om så anser jag att kunskapen i sig är värdefull. Jag hoppas att jag aldrig kommer att vara nöjd med den kunskapsbank jag har. Jag hoppas att jag alltid kommer att vara nyfiken på nya tankar, idéer, metoder, sätt att hantera tillvaron. Jag behöver inte tycka att de är det enda rätta för mig. Men enligt min erfarenhet finns det små guldkorn att hämta överallt bara man letar.

Att vara missnöjd med livet mår man inte bra av.
Man kan gärna odla förmågan att vara nöjd med det som är.
Men kombinera det med en gnutta nyfikenhet.

Vad tror du om det receptet?

Må väl!
/Lena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar